Την περασμένη χρονιά, η Κίνα έκανε εξαγωγή προϊόντων αξίας 2,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα προϊόντα που αντιστοιχούν σε αυτήν την αξία είναι πολλαπλάσια από αυτά που φανταζόμαστε, γιατί η τιμή κατασκευής είναι συχνά αρκετά μικρότερη από την τιμή στο ράφι.
Ένα δεύτερο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η Κίνα, εδώ και μια δεκαετία, δεν κατασκευάζει μόνο πλαστικές κούκλες και ρούχα κακής ποιότητας. Ορισμένα από τα μεγαλύτερα brands στον κόσμο, όπως η Apple και η Nike εμπιστεύονται τα κινέζικα εργοστάσια για την παραγωγή τους. Πριν μερικές μέρες, η Foxconnανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 2,5 δις δολάρια στην κατασκευή ενός νέου εργοστασίου που θα παράγει προϊόντα μόνο για την Apple.
Θεωρητικά, τα προϊόντα που παράγονται στην Κίνα, είναι προστατευμένα από πατέντες. Ωστόσο, στην πράξη δεν υπάρχουν στεγανά. Μπορεί κάποια χαρακτηριστικά μιας συσκευής να την κάνουν πολύ ξεχωριστή, αλλά συνήθως αυτό που την κάνει ξεχωριστή είναι το brand. Στο βαθμό που ο καταναλωτής είναι διατεθειμένος να το πληρώσει κανένα πρόβλημα. Όμως πόσοι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν στα 800 ευρώ ένα iPhone 6 που η παραγωγή του κοστίζει λιγότερο από 300 δολάρια; Και γιατί να το κάνουν; Όταν υπάρχουν πλέον διαθέσιμες συσκευές που παράγονται στα ίδια εργοστάσια με ίδια ή και καλύτερα χαρακτηριστικά στη μισή τιμή.
Κάπως έτσι το σκέφτηκε μάλλον και η Xiaomi, εκπρόσωπος της οποίας δήλωσε ότι σε μια δεκαετία από τώρα, η εταιρεία θα ξεπεράσει την Apple και τη Samsung σε παγκόσμιες πωλήσεις. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτά είναι κινέζικα λόγια του αέρα, αλλά η εταιρεία είναι ήδη πρώτη σε πωλήσεις smart phones στην Κίνα, βρίσκεται στην τρίτη θέση στη λίστα των κατασκευαστών, ξεπερνώντας τη Huaweiκαι την LG και πρόσφατα πρόσθεσε στο δυναμικό της τον Hugo Barra, πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Google.
Σε αυτή την υπό διαμόρφωση κατάσταση έρχεται να κολλήσει και το Alibaba.Προσωρινά, πολλές κινέζικες εταιρείες δεν έχουν άμεση πρόσβαση σε αγορές εκτός Κίνας. Όμως το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να αλλάξει ριζικά αυτήν την εικόνα. Ήδη αρκετές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, αξιοποιούν τα κανάλια του ηλεκτρονικού εμπορίου για να δίνουν απευθείας παραγγελίες σε Κινέζους κατασκευαστές.
Πριν από μερικές μέρες, ο Jack Ma, ιδρυτής και executive chairman της Alibaba,μίλησε στο Bloomberg για τις επεκτατικές βλέψεις της Alibaba Group Holding, η οποία βλέπει άμεσα τις αγορές των ΗΠΑ και της Ρωσίας. Πριν από ένα μήνα περίπου, η Alibaba ζήτησε και πήρε 25 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω χρηματιστηρίου, γεγονός που την φέρνει πλέον στη λίστα αξιών πιο ψηλά από τηνAmazon και την Ebay. Η Alipay είναι μια από τις εταιρείες του ομίλου, η οποία με ένα μοντέλο παρόμοιο με της Paypal, θα αναλάβει τη διαδικασία των ψηφιακών πωλήσεων σε μικρές επιχειρήσεις σε όλον τον κόσμο. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας, οι χρήστες θα ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια σε μια διετία.
Πέρα όμως από το B2B κομμάτι, η Alibaba είναι και μια τεράστια B2C πλατφόρμα. Την Ημέρα των Μοναχικών, μια γιορτή αντίστοιχη του Αγίου Βαλεντίνου στην Κίνα, η εταιρεία έκανε πωλήσεις 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε λιγότερο από 24 ώρες.
Αν φανταστούμε τον κόσμο σαν ένα πίνακα ζωγραφικής, η εικόνα που βλέπουμε μοιάζει περισσότερο με ένα στρώμα που επικαλύπτει μερικά ή ολικά κάποια άλλα. Ένα στρώμα είναι αυτό των οικονομικών συναλλαγών που μοιάζει με ένα έργο μοντέρνας τέχνης στο οποίο οι εικόνες και τα χρώματα μπερδεύονται χωρίς σαφή όρια. Κάπου βρίσκεται το στρώμα της ενέργειας, χωρίς αυτήν τίποτα δεν κινείται. Πριν από μερικές δεκαετίες η εικόνα του ήταν αρκετά ξεκάθαρη, αλλά μετά ήρθαν οι εναλλακτικές πηγές και μπέρδεψαν τα πράγματα. Πάνω από αυτό βρίσκεται το στρώμα που απεικονίζει την εικόνα της παραγωγής και της κατανάλωσης. Σε αυτό τα όρια είναι πλέον αρκετά διακριτά και η Κίνα απεικονίζεται ως μια τεράστια μηχανή παραγωγής αγαθών και ο ανεπτυγμένος κόσμος σαν ένα τεράστιο στόμα.
του Γιάννη Μουρατίδη