Έχοντας πετύχει πωλήσεις 74,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2013, ηAmazon είναι η μεγαλύτερη online επιχείρηση λιανικής πώλησης με την Apple να ακολουθεί σε μεγάλη απόσταση. Για να λειτουργήσει, η εταιρεία απασχολεί περίπου 110.000 εργαζόμενους, ενώ η Walmart που είναι η μεγαλύτερη επιχείρηση λιανικής στον κόσμο με έσοδα σχεδόν 470 δισεκατομμύρια δολάρια, απασχολεί πάνω από 2 εκατομμύρια εργαζόμενους. Επομένως, κάθε εργαζόμενος της Amazon παράγει περίπου 680.000 δολάρια σε έσοδα έναντι 250.000 για τηWalmart.
Ωστόσο, σχεδόν μετά από 20 χρόνια παρουσίας στην αγορά, η Amazon δεν έχει καταφέρει να εντυπωσιάσει με τα κέρδη της. Τα συνολικά κέρδη της εταιρείας από την έναρξη της μέχρι σήμερα, είναι λιγότερα από τα κέρδη που κάνει ηExxonMobil σε μισό μήνα. Και ενώ μέχρι και την περασμένη χρονιά, οι επενδυτές παρέμεναν ανεκτικοί σε αυτήν την κατάσταση, το 2014 φαίνεται να έχουν χάσει την υπομονή τους, με αποτέλεσμα η μετοχή της εταιρείας να έχει χάσει περίπου το 20% της αξίας της.
Αν κάποιος αναζητήσει μια μοναδική αιτία για αυτήν την κατάσταση, μάλλον θα πρέπει να κοιτάξει το περιθώριο κέρδους της εταιρείας, το οποίο το τελευταίο οικονομικό τρίμηνο έπεσε κάτω από 1%. Προκειμένου, η Amazon να πετύχει αυτόν τον όγκο πωλήσεων, προσπαθεί να γίνει με διάφορους τρόπους ανταγωνιστική στην τιμή. Μεγάλες προσφορές και δωρεάν διανομή είναι μερικά από τα εργαλεία που χρησιμοποιεί, ενώ μόνο το 2013 ξόδεψε περίπου 6,5 δισεκατομμύρια σε R&Dγια να δημιουργήσει υπηρεσίες που θα κάνουν περισσότερο ευχαριστημένους τους πελάτες της. Το Amazon Fire Phone και η υπηρεσία drone delivery είναι μερικές από τις πιο ηχηρές πρόσφατες ανακοινώσεις της εταιρείας, η οποία ξοδεύει κάθε χρόνο 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια για να παραδώσει τα προϊόντα που αγοράζουν οι πελάτες της.
Μέσα από αυτό το φίλτρο, οι πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν τη διαμάχη τηςAmazon με τον εκδοτικό οίκο Hachette και την Walt Disney βρίσκουν την εξήγησή τους. Έχοντας πιέσει τα δικά της όρια, η εταιρεία πιέζει πλέον τους προμηθευτές της για να πετύχει χαμηλότερες τιμές για τους πελάτες της και ενδεχομένως μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους για την ίδια. Περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια από τα ετήσια έσοδα της Amazon προέρχονται από πωλήσεις βιβλίων και από αυτά περίπου το 30% είναι ψηφιακά βιβλία.
Σε μια επιστολή που δημοσίευσε πρόσφατα η εταιρεία αναφέρει ότι “Το ψηφιακό βιβλίο δεν έχει κόστος εκτύπωσης, μεταφοράς και αποθήκευσης και δεν μπορεί να μεταπωληθεί. Επομένως, οι εκδοτικοί οίκοι θα πρέπει να το πωλούν σε χαμηλότερη τιμή από αυτήν του έντυπου”. Η Amazon ζητά από τους πελάτες της να παραπονεθούν στους εκδοτικούς για να στηρίξουν την προσπάθεια της για χαμηλότερες τιμές, “ξεχνώντας” ωστόσο να πει ότι και για την ίδια το ηλεκτρονικό βιβλίο έχει ακριβώς τα ίδια οφέλη. Οι ανταγωνιστές της δεν έχουν μείνει άπραγοι και φροντίζουν να προσφέρουν με σημαντικές εκπτώσεις τα βιβλία που η εταιρεία “σαμποτάρει”. Η Walmart, της οποίας τα έσοδα από online πωλήσεις αυξήθηκαν την περασμένη χρονιά περισσότερο από τα έσοδα της Amazon, φαίνεται να είναι μέχρι στιγμής περισσότερο κερδισμένη από αυτήν τη διαμάχη.
Το 2014 θα είναι σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές μια κρίσιμη χρονιά για την Amazon, η οποία θα πρέπει να βρει τρόπους για να αυξήσει το περιθώριο κέρδους και παράλληλα να διατηρήσει το μερίδιο της στις υπηρεσίες cloud computing. Από τα 13 δισεκατομμύρια δολάρια που ήταν το σύνολο της αγοράς cloud computing την περασμένη χρονιά, παραπάνω από 4 δισεκατομμύρια δολάρια μπήκαν στο ταμείο της Amazon. Σύμφωνα όμως με πρόσφατη έρευνα της Synergy Research Group, ενώ η ανάπτυξη της Amazon σε αυτόν τον τομέα παρέμεινε σταθερή την περασμένη χρονιά, οι IBM και Microsoft πέτυχαν υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης με 164% και 86% αντίστοιχα.
Μια μάχη που εξελίσσεται σε όλα τα μέτωπα είναι επίπονη και σίγουρα δημιουργεί απώλειες. Ωστόσο μια εταιρεία με το μέγεθος της Amazon είναι πιο πιθανό να βγει περισσότερο δυνατή από αυτήν την κατάσταση.
του Γιάννη Μουρατίδη