Αντικρουόμενες οι απόψεις για τα αυτόνομα οχήματα

http://bitdaily.gr/5870/opinions/antikrouomenes-apopsis-gia-ta-aftonoma-ochimata

Το Opportunity προσγειώθηκε στην επιφάνεια του Άρη στις 25 Ιανουαρίου του 2004 και ο στόχος της NASA ήταν να διανύσει περίπου 2 χιλιόμετρα. Για να πετύχει το σκοπό του, το όχημα ήταν εφοδιασμένο με ένα σύστημα αισθητήρων και λογισμικού τεχνητής ευφυίας, ώστε να κινείται αυτόνομα. Πριν από μερικές μέρες, η NASA ανακοίνωσε ότι το όχημα έχει καταφέρει να διανύσει περίπου 40 χιλιόμετρα, ξεπερνώντας το ρεκόρ που είχε το σοβιετικό Lunokhod 2, το οποίο διένυσε περίπου 39 χιλιόμετρα στην επιφάνεια της Σελήνης. Το επίτευγμα είναι εντυπωσιακό, ωστόσο, χρειάζεται να λάβουμε υπ’ όψιν ότι το Opportunity στη χειρότερη περίπτωση θα μπορούσε να πέσει σε μια αρειανή τρύπα ή να τρακάρει πάνω σε έναν αρειανό βράχο.

Και ενώ αυτά συμβαίνουν στον Άρη, εδώ στη Γη, η Google ανακοίνωσε ότι θα θέσει σε κυκλοφορία το πρώτο αυτόνομο όχημα, το οποίο είναι έτοιμο να διαχειριστεί τα συμβάντα σε δημόσιο οδικό δίκτυο. Παράλληλα, η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι από τον Ιανουάριο του 2015, θα επιτρέψει δοκιμές αυτόνομων οχημάτων στο οδικό της δίκτυο, διευκρινίζοντας ότι τα οχήματα θα πρέπει ανά πάσα στιγμή να δίνουν στον οδηγό άμεση πρόσβαση σε χειροκίνητο έλεγχο.

Και ενώ η Google, με τη συνηθισμένη δόση αισιοδοξίας, βλέπει ήδη τους δρόμους της Καλιφόρνια γεμάτους με αυτόνομα οχήματα, η ακαδημαϊκή κοινότητα έχει μια στάση αρκετά πιο συγκρατημένη. Σύμφωνα με τον Alberto Broggi, ερευνητή στο πανεπιστήμιο της Πάρμα, η τεχνητή ευφυΐα των αυτόνομων οχημάτων είναι ακόμα δεκαετίες μακριά από την ανθρώπινη ευφυΐα, η οποία αξιολογεί χιλιάδες παράγοντες που δεν είναι μόνο κανόνες οδικής συμπεριφοράς ή αναγνώριση εμποδίων. Ο Broggi που έχει ηγηθεί σε αρκετές έρευνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για αυτόνομα οχήματα, αναφέρει ως παράδειγμα ότι το όχημα θα πρέπει να αναγνωρίζει αν το άτομο που κουνά τα χέρια του στη μέση του δρόμου είναι ένας αστυνομικός που προσπαθεί να ρυθμίσει την κυκλοφορία.

Η ανησυχία των ακαδημαϊκών μεγάλωσε σε σχέση με το project της Google, όταν τον Μάιο, η εταιρεία ανακοίνωσε μια σημαντική αλλαγή. Ενώ τα αρχικά πρωτότυπα οχήματά της είχαν τιμόνι και πετάλια, αυτά απουσιάζουν από το όχημα που τελικά θα βγει στην κυκλοφορία, οπότε πρακτικά ο οδηγός δεν μπορεί να αποκτήσει χειροκίνητο έλεγχο. Οπότε δεν υπάρχει κανένα περιθώριο σφάλματος. Το video που έδειξε η Google στη διάρκεια ενός πρόσφατου συνεδρίου,  στο οποίο συμμετείχαν ακαδημαϊκοί και εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας δε φαίνεται να έπεισε τους παρευρισκόμενους.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ των 500 συμμετεχόντων στο συνέδριο, στην ερώτηση “πότε ένα ρομποτικό όχημα θα είναι αρκετά ασφαλές για να μεταφέρει το παιδί σας στο σχολείο” περισσότεροι από τους μισούς απάντησαν ότι αυτό θα συμβεί κοντά στο 2030, το 1/5 επέκτειναν το όριο στο 2040 και περίπου ένας στους δέκα απάντησε “Ποτέ”.

Ακόμα και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν εμπορικό όφελος, δείχνουν αρκετά επιφυλακτικές. Η Nissan για παράδειγμα, η οποία την περασμένη χρονιά, είχε κάνει μια πρόβλεψη ότι θα έχει έτοιμο όχημα μέχρι το 2020, στη διάρκεια του συνεδρίου ανακοίνωσε ότι η πρόβλεψη αυτή ήταν αισιόδοξη. Τεχνικοί της εταιρείας δήλωσαν ότι το 2020, τα αυτοκίνητα θα έχουν τη δυνατότητα να εκτελέσουν αυτόνομα συγκεκριμένους ρόλους, όπως για παράδειγμα ένα παρκάρισμα ή οδήγηση ξεχωριστή λωρίδα ενός αυτοκινητόδρομου.

Οπότε όσοι οδηγοί ανυπομονούν να απολαύσουν τη διαδρομή σαν να ήταν επιβάτες, μάλλον θα χρειαστεί να περιμένουν αρκετά ακόμα.

του Γιάννη Μουρατίδη

Leave a Reply