Βρήκα πρίζα άρα υπάρχω

BITDAILY, 7 MARCH 2015

Το cafe είχε μεγάλα παράθυρα με υπέροχη θέα στο Αιγαίο. Το μελτεμάκι είχε καθαρίσει την ατμόσφαιρα και η εικόνα είχε μια ζωντάνια που σε έκανε να αισθάνεσαι ότι η όραση σου είχε γίνει υπεράνθρωπη. Ήταν νωρίς και τα περισσότερα τραπέζια ήταν άδεια. Οι λίγοι θαμώνες είχαν συντονιστεί και πρόσεχαν να μην ταράξουν αυτό το δώρο της στιγμής. Και τότε συνέβη. Ένα ζευγάρι μπήκε στο cafe. Ο κύριος σήκωσε ψηλά το κινητό του τηλέφωνο και με αρκετή αγωνία στη φωνή ρώτησε “Έχετε πρίζα;”

Θυμήθηκα τη σκηνή πριν από μερικές μέρες, όταν βρέθηκα σε ένα opencoffee με θέμα το Internet of Things. Ένας από τους ακροατές ρώτησε μια από τις εταιρείες υψηλής τεχνολογίας που συμμετείχαν, αν υπάρχουν κάποιες σημαντικές εξελίξεις στον τομέα της αυτονομίας.

Η απάντηση στο ερώτημά του είναι δυστυχώς αρνητική. Από τα τέλη της δεκαετίας του 90, όταν παρουσιάστηκαν οι πρόγονοι των σημερινών smart phones, η ισχύς των επεξεργαστών έχει αυξηθεί κατά περίπου 33.000 φορές. Αντιθέτως, η διάρκεια ζωής των μπαταριών Li-ion που χρησιμοποιούνται από το μεγαλύτερο ποσοστό των φορητών συσκευών έχει μόλις διπλασιαστεί σε σχέση με τις πρώτες μπαταρίες που διέθεσε η Sony το 1991. Επιπλέον, οι μπαταρίες είναι σήμερα μόλις 10 φορές φθηνότερες σε σχέση με τη δεκαετία του 90 και σύμφωνα με τους ερευνητές τα μεγέθη αυτά είναι πολύ κοντά στα όρια τους.

Εκατοντάδες ηλεκτρονικές μικροσυσκευές, όπως ο θερμοστάτης της Nest, τα κολάρα εντοπισμού σκύλων, βηματοδότες, αλλά και μεγαλύτερες, όπως τα ρομπότ που παίρνουν μέρος στο διαγωνισμό DARPA Robotics Challenge, θέλουν να έχουν μια ζωή ανεξάρτητη από καλώδια ρεύματος. Για να έχουμε μια αίσθηση της κατάστασης, ηBoston Dynamics, η οποία έχει σχεδιάσει το Atlas, ένα από το ρομπότ που μετέχουν στον προαναφερόμενο διαγωνισμό, μετά από αρκετές μετατροπές και την προσθήκη μιας μπαταρίας περίπου 4 κιλοβάτ, κατάφερε να δώσει στο ρομπότ αυτονομία μιας ώρας. Το μοντέλο S της Tesla πλήρως φορτισμένο έχει αυτονομία περίπου 500 χιλιομέτρων, ενώ ένα smart phone με τυπική χρήση, δύσκολα ξεπερνά σε αυτονομία τις 24 ώρες.

Η βιομηχανία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο της δημοσιότητας σχετικά με τις εξελίξεις στον τομέα των μπαταριών. Και ο συνήθης ύποπτος Elon Musk έχει δώσει τις περισσότερες υποσχέσεις. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Tesla Motor, μέχρι το 2017 θα είναι διαθέσιμο ένα μοντέλο με αξία περίπου 35.000 δολάρια, το οποίο θα έχει αυτονομία πάνω από 200 μίλια. Αν η υπόσχεση υλοποιηθεί, το περιβάλλον θα πρέπει να ευγνωμονεί τον Musk. Δεν είναι όμως σίγουρο ότι θα συμβεί το ίδιο και με τους οδηγούς, οι οποίοι με γεμάτο το ρεζερβουάρ ενός αυτοκινήτου που κοστίζει περίπου 15.000 δολάρια, μπορούν σήμερα να κάνουν παραπάνω από 350 μίλια.

Μέχρι τώρα, η εξέλιξη των μπαταριών έχει βασιστεί στη χρήση νέων υλικών. Μια ματιά στις πιο πρόσφατες ανακοινώσεις μας δείχνει ότι αυτήν τη στιγμή στον ορίζοντα δεν υπάρχει κάποιο νέο υποσχόμενο υλικό. Οπότε, οι ερευνητές έχουν εστιάσει τις προσπάθειες τους στη βελτίωση των μπαταριών Li-ion, στο σχεδιασμό ηλεκτρονικών που καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια και στο σχεδιασμό λογισμικών που διαχειρίζονται καλύτερα τη διαθέσιμη ενέργεια. Όπως ισχυρίζεται η Samsung, το “ultra power – saving mode” που έχει ενσωματώσει στο Galaxy S5 δίνει αυτονομία μέχρι 13 μέρες, με την προϋπόθεση ότι ο χρήστης είναι έτοιμος να κάνει μεγάλες θυσίες σε λειτουργικότητα.

Τα βήματα της εξέλιξης θα πρέπει να είναι προσεκτικά και για ένα ακόμα σημαντικό λόγο. Οι μπαταρίες παράγουν ενέργεια από χημικές αντιδράσεις, οι οποίες παράλληλα ελκύουν και θερμότητα. Εκατομμύρια συσκευές ανακαλούνται κάθε χρόνο, λόγω προβλημάτων στις μπαταρίες τους και αρκετές φωτογραφίες στοInternet δείχνουν τα επώδυνα αποτελέσματα μιας “ανεξέλεγκτης” μπαταρίας. Πριν από δύο περίπου χρόνια, ένα πρόβλημα στις μπαταρίες, προσγείωσε όλα τα Boeing 787 Dreamliner για τρεις μήνες.

Αν και αποφεύγουμε να γινόμαστε απαισιόδοξοι με τις τεχνολογικές εξελίξεις, δεδομένου ότι τα περισσότερα σενάρια τελειώνουν με τον “καλό” να κερδίζει. Για το ζήτημα των μπαταριών έχουμε αρκετές επιφυλάξεις για μια εντυπωσιακά θετική εξέλιξη.

Γιάννης Μουρατίδης

Leave a Reply