Εθνική αποστολή στη Βαρκελώνη με τη βασική “ενδεκάδα”

BITDAILY, 13 FEB 2015

Μέσα Φλεβάρη με αρχές Μάρτη. Αυτές τις μέρες εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες, η Βαρκελώνη γίνεται το κέντρο της παγκόσμιας αγοράς των ασύρματων τηλεπικοινωνιών. Πέρσι, περισσότερα από 85.000 άτομα πέρασαν τις πύλες του συνεδριακού κέντρου Gran Via Fira είτε για να παρακολουθήσουν τις ομιλίες ορισμένων από τους κορυφαίους CEOs στον τομέα της τεχνολογίας είτε για να ανακαλύψουν επιχειρηματικές ευκαιρίες στα 98.000 τετραγωνικά μέτρα της έκθεσης που διεξάγεται παράλληλα με το συνέδριο Mobile World Congress. Όταν αργά το απόγευμα τελειώνει ο επαγγελματικός μαραθώνιος, το πλακόστρωτο της παλιάς πόλης υποδέχεται τα βήματα όσων έχουν ακόμα δυνάμεις για να περιηγηθούν ή κατευθύνονται εκεί που τους περιμένει η χαλαρωτική δύναμη ενός Rioja.

Από αυτήν την επιχειρηματική Βαβέλ δεν απουσιάζει η Ελλάδα. Αρχικά, με μεμονωμένες επιχειρήσεις και τα τελευταία τρία χρόνια, μέσα από μια οργανωμένη αποστολή που προέκυψε ως πρωτοβουλία του Συνδέσμου Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ) και έχει την υποστήριξη της ελληνικής πολιτείας μέσω της συνδιοργάνωσης με το Enterprise Greece.

Το κόστος της φετινής αποστολής αναμένεται να ξεπεράσει τα 500.000 ευρώ, ένα ποσό που σε μεγάλο ποσοστό θα καλυφθεί από τις συμμετέχουσες εταιρείες και ερευνητικούς φορείς, ο αριθμός των οποίων πλησιάζει το 30. Από τα 500.000 ευρώ, σχεδόν το μισό ποσό αφορά τα έξοδα του ελληνικού περιπτέρου, γεγονός που δείχνει, όπως άλλωστε ομολογούν και τα μέλη της αποστολής, πόσο καλά η Βαρκελώνη έχει καταφέρει να εμπορευθεί το συνέδριο.

Ρίχνοντας μια ματιά στις ελληνικές συμμετοχές, ένα στοιχείο είναι ξεκάθαρο. Το καλύτερο που έχει να δείξει η Ελλάδα στον τομέα των ασύρματων τηλεπικοινωνιών, είναι λογισμικό για επιχειρήσεις σε μορφή προϊόντος ή υπηρεσίας. Η ανάπτυξη λογισμικού ταιριάζει στο προφίλ της χώρας μας, η οποία δεν ήταν ποτέ εντατικά βιομηχανοποιημένη σε υλικά τεχνολογίας και πλέον είναι πολύ δύσκολο να ακολουθήσει αυτήν τη διαδρομή. Ωστόσο, αυτό που παρατηρούμε στην ελληνική αποστολή είναι ότι περιλαμβάνει κυρίως παίκτες της Α’ Εθνικής κατηγορίας. Οι περισσότερες από τις εταιρείες έχουν ήδη εδραιωμένη παρουσία στη διεθνή αγορά, διαθέτουν οικονομικούς πόρους για να μπορέσουν να στηρίξουν τη δαπάνη μερικών δεκάδων χιλιάδων ευρώ και όταν χρειάζονται ανάπτυξη έχουν την επιλογή να προσφύγουν σε επενδυτικά κεφάλαια ή ενδεχομένως και σε τραπεζικό δανεισμό.

Είναι δεδομένο ότι αυτές οι εταιρείες θα έπρεπε να βρίσκονται εκεί. Όμως το ερώτημα που ίσως πρέπει να μας απασχολήσει, είναι με ποιο τρόπο στην αποστολή θα μπορούσαν να περιλαμβάνονται και start-ups που είναι πολλά υποσχόμενοι παίκτες. Οι εταιρείες αυτές συνήθως διαθέτουν κεφάλαια που μόλις αρκούν για να καλύψουν τα αεροπορικά τους εισιτήρια και τη διαμονή τους μέσω Airbnb, καθώς αυτήν την περίοδο τα ξενοδοχεία στη Βαρκελώνη είναι ακριβά.

Οι διοργανωτές του συνεδρίου έχουν προβλέψει αρκετές εξειδικευμένες “περιοχές” για start-ups, όπου οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα πέρα από το να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους, κυρίως εφαρμογές για φορητές συσκευές, να έρθουν σε επαφή με άλλες μικροεπιχειρήσεις και κυρίως να βρεθούν στο δρόμο επενδυτικών κεφαλαίων που είναι πιθανό να είναι πιο απλόχερα από αυτά που δραστηριοποιούνται ήδη στην Ελλάδα.

Μια τέτοια προοπτική θα ήταν σίγουρα πόλος έλξης για χιλιάδες νέους επιχειρηματίες, οι οποίοι θα ήθελαν να βρεθούν στο κέντρο των γεγονότων. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειάζονταν μια διαδικασία διαλογής, ώστε τα χρήματα των φορέων που θα στήριζαν αυτήν την προσπάθεια να πιάσουν τόπο. Πως όμως να γίνει κάτι τέτοιο, όταν στη χώρα μας δεν υπάρχει ακόμα ένα σαφώς καθορισμένο πλαίσιο για να χαρακτηριστεί μια εταιρεία ως start-up. Εφόσον, δημιουργηθεί το πλαίσιο, στη συνέχεια είναι σχετικά απλό να δημιουργηθούν και διαδικασίες αξιολόγησης, όπως για παράδειγμα διαγωνισμοί, από τις οποίες θα προκρίνονται οι 2 με 3 εταιρείες που θα μπορούν να συμπεριληφθούν στην ελληνική αποστολή.

Σε γενικές γραμμές, τα περασμένα χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες για να στηριχτούν ελληνικές start-ups και μέσα από αυτές αναδείχθηκαν κάποια διαμάντια που διαπρέπουν στη διεθνή σκηνή. Αυτό που πιστεύουμε ότι απουσιάζει είναι μια πιο συντονισμένη προσπάθεια, η οποία θα παρακολουθεί με προσοχή την ελληνική start-up σκηνή και θα μπορεί να διαχέει την πληροφορία που θα βοηθήσει τους startupersνα διεκδικήσουν ότι καλύτερο μπορούν.

Γιάννης Μουρατίδης

Leave a Reply