Κάθε smart phone έχει τουλάχιστον δύο μάτια που μπορούν να δουν το περιβάλλον με αρκετή πιστότητα. Προσωρινά, οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν κυρίως τις κάμερες των φορητών συσκευών για λήψη φωτογραφιών, καταγραφή video και video calls.Ωστόσο, μια ανακοίνωση της Qualcomm την περασμένη εβδομάδα είναι πολύ πιθανό να βελτιώσει σημαντικά τη δυνατότητα των smart phones να αναγνωρίζουν πρόσωπα. Η τεχνολογία ονομάζεται Zeroth και θα είναι ενσωματωμένη στις επόμενες γενιές επεξεργαστών της εταιρείας. Πρακτικά, πρόκειται για ένα λογισμικό deep learning σε συσκευασία τσέπης, το οποίο εκτός από επεξεργασία εικόνων θα επιτρέπει στο κινητό να αναγνωρίζει ομιλία, ήχους του περιβάλλοντος και μοτίβα μέσω των δεδομένων που συλλέγουν οι αισθητήρες της συσκευής. Εκτός από τους κατασκευαστές smart phones, η εταιρεία στοχεύει και στις αγορές των drones και robots.
Η Qualcomm δεν είναι η μόνη που επενδύει σε αυτόν τον τομέα. Ερευνητές των Yahoo Labs και του Stanford University ανέπτυξαν ένα νέο αλγόριθμο, ο οποίος μπορεί να αναγνωρίζει πρόσωπα, ακόμα και αν ένα κομμάτι τους είναι κρυμμένο ή δεν κοιτούν την κάμερα με τη “σωστή” γωνία. Προσωρινά, ο αλγόριθμος με την ονομασία Deep Dense Face Detector δεν αναγνωρίζει σε ποιόν ανήκει ένα πρόσωπο, αλλά ότι είναι πρόσωπο. Το επόμενο στάδιο είναι η εκπαίδευση του αλγόριθμου, ο οποίος όταν εξελιχθεί θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει τον αλγόριθμο Deep Face της Facebook που σύμφωνα με την εταιρεία αναγνωρίζει πρόσωπα με αξιοπιστία πάνω από 97% σε φωτογραφίες που το πρόσωπο φαίνεται καθαρά.
Το ενδιαφέρον είναι ότι οι συγκεκριμένες εξελίξεις βρίσκονται συχνά στην κορυφή της ειδησεογραφίας, χωρίς να είναι εμποτισμένες με το φόβο της ιδιωτικότητας. Είναι δεδομένο ότι τα εξελιγμένα λογισμικά αναγνώρισης προσώπων, θα αξιοποιηθούν σε εφαρμογές ασφάλειας, όπως άλλωστε συμβαίνει ήδη. Ωστόσο, η τεχνολογία δεν εξελίσσεται για να περιοριστεί στις αδιαφανείς διαδικασίες των κρατικών υπηρεσιών. Στόχος των κατασκευαστών είναι να εξοικειώσουν τους αγοραστές με την ιδέα ότι θα είναι χρήσιμο η συσκευή τους να έχει τη δυνατότητα να τους αναγνωρίζει και να αλληλεπιδρά καλύτερα μαζί τους.
Η εξοικείωση έχει ξεκινήσει αρκετά χρόνια πριν με τη βοήθεια των κοινωνικών δικτύων. Υπηρεσίες, όπως οι Facebook, Twitter, Instagram και Youtube έχουν δώσει κίνητρα σε εκατομμύρια χρήστες να δημοσιοποιούν φωτογραφίες και video που απεικονίζονται οι ίδιοι και οι φίλοι τους, αν και όχι πάντα με τη συγκατάθεση των δεύτερων. Στη συνέχεια, οι ίδιοι χαρακτηρίζουν τα πρόσωπα των φωτογραφιών με ονόματα και έτσι η κάθε υπηρεσία γνωρίζει ποιος είναι ο Γιώργος Παπαδόπουλος που ζει στην Ελλάδα ή ταξίδεψε στη Σιγκαπούρη και έχει κάποιου τύπου σχέση με τη Λίνα, το Γιώργο και το Δημήτρη.
Αν θεωρήσουμε τους χρήστες του Facebook ως πολίτες μιας χώρας, τότε η χώρα αυτή είναι σήμερα μέσα στις τρεις μεγαλύτερες του κόσμου. Το ενδιαφέρον ωστόσο είναι ότι η κυβέρνηση του Facebook, η οποία αποτελείται από εκατομμύρια υπολογιστές και ψηφιακά μέσα αποθήκευσης, γνωρίζει τους πολίτες της καλύτερα από κάθε άλλη κυβέρνηση.
Όταν ένα smart phone νέας γενιάς αναγνωρίσει τον κάτοχο του, καταρχήν, θα φροντίσει να κατεβάσει τις ασπίδες προστασίας για να γίνει λειτουργικό. Και μετά; Ποια είναι τα άλλα οφέλη για το χρήστη; Ίσως, θα μπορεί να τον βοηθήσει να αναγνωρίσει κάποια άτομα σε μια κοινωνική συγκέντρωση ότι δηλαδή θα μπορούσε να κάνει με τα Google Glass. Ίσως επίσης από την εικόνα του προσώπου κάποιες εφαρμογές θα μπορούν να κρίνουν αν ο κάτοχος είναι στρεσαρισμένος, χρειάζεται κρέμα περιποίησης ή είναι έτοιμος να κοιμηθεί πάνω στο τιμόνι.
Σίγουρα κάτι από αυτά δεν ακούγεται τόσο εντυπωσιακό, όσο το ενδεχόμενο η νέα τεχνολογία να βοηθήσει στη δημιουργία της μεγαλύτερης βάσης χαρακτηρισμένων φωτογραφιών που θα έχει υπάρξει ποτέ, η οποία μάλιστα θα ενημερώνεται σχεδόν σε πραγματικό χρόνο.
Γιάννης Μουρατίδης