Ο ψηφιακός κόσμος κυριολεκτικά

http://bitdaily.gr/6068/opinions/o-psifiakos-kosmos-kiriolektika

Το Matrix ήταν η πρώτη ταινία που δημιούργησε στο ευρύ κοινό την αίσθηση ενός πλήρως ψηφιακού κόσμου. Σε αυτόν ζούσε η συνείδηση ανθρώπων που είχαν φυλακιστεί από μηχανές.

H Paracosm είναι μια εταιρεία, η οποία μέσω ενός crowdsourced project σκοπεύει να ψηφιοποιήσει σε τρεις διαστάσεις τον κόσμο που ζούμε. Ο Amir Rubin, ένας εκ των ιδρυτών της Paracosm, είναι ένας από τους βασικούς συντελεστές του Project Tango της Google, η οποία από την πλευρά της θέλει να δημιουργήσει φορητές συσκευές που θα αντιλαμβάνονται τις τρεις διαστάσεις του χώρου που βρίσκονται.

Αν φανταστούμε ένα μέλλον που δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν μια συσκευή με αυτές τις δυνατότητες, αντιλαμβανόμαστε ότι η τρισδιάστατη ψηφιοποίηση του κόσμου γίνεται πολύ πιο εύκολη, σε σχέση με το κόστος και το χρόνο που απαιτεί μεμονωμένα η προσπάθεια της Paracosm με το δικό της σύστημα ή της Google με το Street View. Δωρεάν εργατικά χέρια θα βοηθήσουν τηGoogle, η οποία μάλλον θα έχει απορροφήσει την Paracosm, να δημιουργήσει την πληρέστερη τρισδιάστατη ψηφιακή απεικόνιση της Γης.

Εταιρείες που κατασκευάζουν αυτόνομες μηχανές θα μπορούσαν να είναι οι πρώτοι πελάτες της Google. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ρομποτική βιομηχανία είναι η δυσκολία των διαφόρων κατασκευών να αντιληφθούν το χώρο γύρω τους. Ακόμα και για την απλή μετακίνηση ενός αντικειμένου από ένα τυχαίο σημείο Α σε ένα επίσης τυχαίο σημείο Β, χρειάζεται τεράστια επεξεργαστική ισχύ και ανάλογη κατανάλωση ενέργειας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ο “εγκέφαλος” ενός ρομπότ καταναλώνει μέχρι και 1000 φορές περισσότερη ενέργεια για να εκτελέσει τις πιο απλές ανθρώπινες εργασίες. Θα ήταν λοιπόν μεγάλη ανακούφιση για μια εταιρεία που κατασκευάζει αυτόνομα οχήματα, να έχει έτοιμη μια ψηφιακή απεικόνιση του χώρου που θα κινηθεί το όχημα, ώστε αυτό να χρησιμοποιεί το μεγαλύτερο μέρος του “εγκεφάλου” του για άλλες διαδικασίες, όπως για παράδειγμα να ελέγχει αν το χέρι που βλέπει να σηκώνεται ανήκει σε τροχονόμο που του λέει να σταματήσει ή σε πελάτη που περιμένει ταξί.

Πελάτης της Google θα μπορούσε να είναι και η Facebook, η οποία πρόσφατα εξαγόρασε την Oculus Rift, μια εταιρεία που σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, διαθέτει ένα από τα καλύτερα συστήματα εικονικής πραγματικότητας που είναι σήμερα διαθέσιμα στην αγορά. Πρακτικά, ο συνδυασμός ενός συστήματος εικονικής πραγματικότητας, το οποίο θα ενεργοποιεί όλες τις ανθρώπινες αισθήσεις σε συνδυασμό με ένα παγκόσμιο τρισδιάστατο χάρτη, δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να βρεθεί παντού, χωρίς να κουνηθεί από τον καναπέ του σπιτιού του.

Όμορφο ή τρομακτικό; Εξαρτάται από την οπτική του καθένα. Στο νου ανθρώπων που έχουν γεννηθεί τα προηγούμενα 40 με 50 χρόνια, ενδεχομένως να ακούγεται τρομακτικό. Ωστόσο, στο νου ενός νεαρού που δαπανά αρκετές ώρες μπροστά στον υπολογιστή για να είναι παρόν στα κοινωνικά δίκτυα ή να παίζει ένα παιχνίδι, ίσως να ακούγεται ως ένα ευχάριστο ταξίδι, το οποίο μάλιστα δεν θα μπορούσε να κάνει στον αναλογικό κόσμο, προκειμένου να συναντήσει ένα φίλο στην Κίνα ή στην Αυστραλία.

Το θέμα ωστόσο δεν είναι μόνο η εμπορική χρήση της ψηφιακής πληροφορίας. Η εταιρεία που θα την έχει στην κατοχή της, θα μπορεί θεωρητικά να γνωρίζει το γεωγραφικό στίγμα κάθε χρονική στιγμή για κάθε άνθρωπο που “κινείται” μέσα στο ψηφιακό κόσμο. Σε ένα βαθμό αυτό συμβαίνει ήδη, αλλά θα μπορεί να γίνει με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια. Επίσης, κάτι που δε συμβαίνει ήδη, είναι ότι η εταιρεία θα έχει τη δυνατότητα να “επέμβει” στο ψηφιακό κόσμο και να τον αλλάξει. Ευτυχώς βέβαια, σε αντίθεση με το Matrix, θα έχουμε τη δυνατότητα απλά να αποσυνδεθούμε από τη συσκευή και να ξαναζήσουμε στον πραγματικό κόσμο.

 

του Γιάννη Μουρατίδη

Leave a Reply