Τα λόγια του αέρα μεταφέρονται γρήγορα

BITDAILY, 11 FEB 2015

θα ήταν χρήσιμο πριν αφήσουμε το νου μας να επηρεαστεί από μια έρευνα να έχουμε αναζητήσει τις πηγές της και να μην κάνουμε τις πληροφορίες της έρευνας viral χωρίς εμείς προηγουμένως να τις έχουμε χωνέψει.

Ο Paul Jarvis σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο TNW blog θίγει ένα θέμα που είναι πολύ ευαίσθητο, καθώς ενοχλεί τους αναλυτές αρθρογράφους, αλλά και τους αναγνώστες τους. Σύμφωνα με τον Jarvis, σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Bloombergυπάρχει ένα στατιστικό στοιχείο, το οποίο αναφέρει ότι 8 στις 10 μικρές επιχειρήσεις θα αποτύχουν το αργότερο 18 μήνες μετά την έναρξη της λειτουργίας τους. Το πρόβλημα είναι ότι το Bloomberg δεν αναφέρει πουθενά ποια είναι η πηγή αυτής της πληροφορίας. Αυτό όμως δε στάθηκε εμπόδιο να δημοσιευτούν εκατοντάδες άρθρα, τα οποία αναπαράγουν την πληροφορία, ένα εκ των οποίων στο Forbes.

Μια πραγματική έρευνα που έγινε από τους Bruce D. Phillips και Bruce A. Kirchhoff από τα National Federation of Independent Business και New Jersey Institute of Technology αντίστοιχα, αναφέρει ότι οι μισές επιχειρήσεις επιβιώνουν τουλάχιστον για πέντε χρόνια από την έναρξη τους.

Ας φανταστούμε έναν αναγνώστη κάποιου από τα προαναφερόμενα μέσα που δημοσίευσαν την ανύπαρκτη έρευνα, ο οποίος είναι στη φάση να δημιουργήσει μια δική του μικρή επιχείρηση. Δεν είναι δεδομένο, αλλά είναι αρκετά πιθανό ότι θα επηρεαστεί από το ανάγνωσμα. Μιλώντας με κάποιους γνωστούς του που έχουν διαβάσει την ίδια πληροφορία, θα εισπράξει ακόμα περισσότερη ανησυχία σχετικά με την επιτυχία του εγχειρήματός του. Είναι πιθανό αυτός ο άνθρωπος να αποφασίσει ότι είναι λάθος επιλογή να ξεκινήσει την επιχείρηση; Η απάντηση ίσως να υπάρχει σε κάποια στατιστική έρευνα. Μπορούμε όμως να βασιστούμε σε αυτήν;

Ερευνητές σε όλον τον κόσμο πραγματοποιούν και δημοσιεύουν έρευνες για να πληρωθούν ή να ανέλθουν στην ιεραρχία του επιστημονικού τους τομέα. Ένα ακραίο παράδειγμα, είναι η δημοσίευση μιας έρευνας πριν από μερικά χρόνια, στην οποία οι ερευνητές ισχυρίζονταν ότι το στοματικό σεξ μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού στις γυναίκες. Αφού η πληροφορία έκανε το γύρο του κόσμου, οι ερευνητές δήλωσαν ότι η έρευνα ήταν φάρσα και ζήτησαν συγνώμη.

Αυτό δεν είναι ένα φαινόμενο που συμβαίνει καθημερινά, αλλά υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που οι πληροφορίες ερευνών είναι “λανθασμένες” χωρίς να υπάρχει κακή προαίρεση. Ένα πολύ συνηθισμένο φαινόμενο είναι η αναφορά σε έρευνες, των οποίων έχει περάσει η ημερομηνία λήξης. Συχνά επίσης, αξιοποιούνται στοιχεία ερευνών που βασίζονται σε δημογραφικά στοιχεία, τα οποία αφορούν μια συγκεκριμένη αγορά. Για παράδειγμα μια έρευνα για ρομπότ στην ανιμιστική Ιαπωνία, θα δείξει μια πολύ φιλικότερη σχέση των ανθρώπων με τις μηχανές, σε σχέση με ίδια έρευνα αν γίνονταν στην Ευρώπη.

Ένας πολύ ευαίσθητος τομέας σχετικά με τις έρευνες είναι αυτός της υγείας. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η επιδημία ανεμοβλογιάς στις ΗΠΑ. Πριν κάποια χρόνια, δημιουργήθηκε ένα κύμα ερευνών, οι οποίες ισχυρίζονταν ότι ο εμβολιασμός των παιδιών μπορεί να συνδέεται με τον αυτισμό. Οι έρευνες έγιναν αιτία να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των γονιών που επέλεξαν να μην εμβολιάσουν τα παιδιά τους και ένα από τα εμβόλια που απέφυγαν ήταν αυτό της ανεμοβλογιάς. Δυστυχώς, τα κρούσματα ανεμοβλογιάς από το ελάχιστο των 27 που είχαν φτάσει το 2004, έφτασαν τα 644 το 2014 και σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία θα είναι πολύ περισσότερα το 2015.

Ίσως αν κάποιος αναλυτής αποφασίσει να κάνει μια σε βάθος έρευνας, θα ανακαλύψει ότι οι στατιστικές που στο παρελθόν έχουν συνδέσει τον εμβολιασμό με τον αυτισμό είναι βασισμένες σε μη αξιόπιστες πηγές ή και σε λόγια του αέρα. Το πρόβλημα στη σημερινή εποχή είναι ότι ο αέρας είναι γεμάτος από ραδιοκύματα και το υπέδαφος πλούσιο σε οπτικές ίνες που έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν αστραπιαία μια πληροφορία σχεδόν σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη.

Σκοπός δεν είναι να δημιουργήσουμε μια γενικευμένη αμφιβολία για τις έρευνες, δεδομένου ότι δεν έχουμε να προτείνουμε κάποια αξιόπιστη εναλλακτική λύση για όσους θέλουν να επιχειρήσουν και έχουν ανάγκη να στηριχτούν σε κάποια δεδομένα. Ωστόσο, θα ήταν χρήσιμο πριν αφήσουμε το νου μας να επηρεαστεί από μια έρευνα να έχουμε αναζητήσει τις πηγές της και να μην κάνουμε τις πληροφορίες της έρευναςviral χωρίς εμείς προηγουμένως να τις έχουμε χωνέψει.

Γιάννης Μουρατίδης

Leave a Reply