Το μήλο της γνώσης

Με ένα σύντομο ταξίδι στο παρελθόν, φτάνουμε στο 2007, την πρώτη χρονιά που τοiTunes Store πρόσθεσε νέες λειτουργίες για εκπαιδευτικούς και ανθρώπους που αγαπούν τη γνώση. Σχεδόν πέντε χρόνια αργότερα, αυτές οι λειτουργίες έγιναν μια ανεξάρτητη εφαρμογή με την ονομασία iTunes U. Έκτοτε, η εφαρμογή εξελίσσεται με επιπλέον λειτουργίες και νέες γνώσεις που ένας άνθρωπος θα χρειάζονταν δεκάδες ζωές για να απορροφήσει.

Χθες, μια νέα έκδοση του iTunes U, μεταξύ άλλων, έφερε στο προσκήνιο μια λειτουργία που αναμένεται να βοηθήσει το έργο των εκπαιδευτικών, κάνοντας δύσκολη τη ζωή των σπουδαστών. Όταν ο σπουδαστής ολοκληρώσει ένα βιβλίο, μια αναφορά ή κάποια άλλη εργασία, ο εκπαιδευτικός λαμβάνει μια ειδοποίηση. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός δε χρειάζεται να είναι πάνω από το μαθητή, ο οποίος αξιοποιώντας τη φορητή του συσκευή, στη συγκεκριμένη περίπτωση ένα iPad, προετοιμάζεται για το ανάλογο εργασιακό περιβάλλον που τον περιμένει.

Σύμφωνα με την Apple, περισσότερα από 15 εκατομμύρια iPads έχουν διατεθεί σε σχολεία σε όλον τον κόσμο, εκ των οποίων τα 11 εκατομμύρια στις ΗΠΑ. Μια έρευνα που πραγματοποίησε η British Education Suppliers Association επιβεβαιώνει σε ένα βαθμό τα λεγόμενα της Apple, καθώς διαπιστώνει ότι 50% των σχολείων έχουν επιλέξει iPad και μόλις το 29% συσκευές Android. Η έρευνα προβλέπει επίσης ότι μέχρι το 2016 τα σχολεία της Βρετανίας θα είναι εξοπλισμένα με ένα εκατομμύριοtablets.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, υπάρχει ένας προβληματισμός αν τα tablets είναι ένα εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς ή ένα κίνδυνος για το επάγγελμά τους; Ωστόσο, όπως δείχνουν έρευνες, το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι τα tablet και οι εφαρμογές που προσφέρουν εταιρείες, όπως η Apple και η Google, μπορούν να βελτιώσουν το έργο τους.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα σχολεία του Stephen Perse Foundation στη Βρετανία, όπου κάθε παιδί ηλικίας άνω των 11 ετών έχει στη διάθεσή του ένα tablet.Μετά από 3 χρόνια χρήσης tablets, το Stephen Perse Foundation έχει διαπιστώσει μια σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις των μαθητών, με εξαιρετικά αποτελέσματα κυρίως στα μαθηματικά και τη φυσική. Αντίστοιχη είναι και η γνώμη των μαθητών, οι οποίοι σε ποσοστό πάνω από 82% θεωρούν τη χρήση των tablets “θετική” και “πολύ θετική” για την εκπαίδευσή τους.

Πιο ανήσυχοι από τους εκπαιδευτικούς φαίνεται να είναι οι γονείς, οι οποίοι θεωρούν ότι τα έτοιμα μαθήματα που είναι διαθέσιμα μέσω του iTunes U, θα βοηθήσουν κάποιους εκπαιδευτικούς να επαναπαυθούν και να αγνοήσουν τις ιδιαιτερότητες της κάθε τάξης. Είναι ένα φόβος που έχει βάση, αλλά το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και με τα κλασσικά μέσα εκπαίδευσης. Το iTunes U, η οποιαδήποτε άλλη αντίστοιχη πλατφόρμα είναι μια ανεξάντλητη πηγή υλικών που μπορούν να συντεθούν από τον εκπαιδευτικό, όπως εκείνος θεωρεί καλύτερα για την τάξη ή ακόμα και σε εξατομικευμένο επίπεδο αν έχει χρόνο και διάθεση.

Ως συνήθως μια εικόνα που δείχνει όμορφη από μακριά, κρύβει κάποιες ατέλειες που γίνονται ορατές όταν την πλησιάζουμε. Το iPad είναι μια κλειστή πλατφόρμα και παράλληλα ένα είδος πολυτελείας με τιμή αγοράς αρκετές εκατοντάδες ευρώ. Πόσα σχολεία αντέχουν αυτό το κόστος; Μια λύση θα ήταν η επιλογή φθηνότερων tablets,αλλά σύμφωνα με την έρευνα του Stephen Perse Foundation, οι μαθητές δε θεωρούν κάποια άλλη διαθέσιμη επιλογή εξίσου ελκυστική. Δεν έχουν άδικο, με περισσότερα από 1,3 δισεκατομμύρια downloads, το iTunes U, πρακτικά δεν έχει σήμερα ανταγωνισμό. Για μια ακόμα φορά, η Apple έχει καταφέρει να επιβάλει το ρυθμό της και να εξασφαλίσει έσοδα για το ταμείο της.

Γιάννης Μουρατίδης

Leave a Reply