H LoopPay είναι μια εταιρεία με έδρα στη Βοστώνη, η οποία ειδικεύεται στον τομέα των mobile πληρωμών και η τεχνολογία της μπορεί να συνεργαστεί με το 90% των τερματικών που δέχονται μαγνητικές κάρτες. Την περασμένη εβδομάδα, η Samsungανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με τη LoopPay προκειμένου να την εξαγοράσει. Αν αυτό συμβεί, η Sasmung θα έχει πρόσβαση σε ένα δίκτυο πληρωμών, το οποίο θα είναι πολύ ευρύτερο από το δίκτυο που έχει στη διάθεσή της η Apple για την υπηρεσία Apple Pay. Πέρα από το ενδιαφέρον που έχει η κόντρα των δύο εταιρειών, οι οποίες συνδυαστικά έχουν ποσοστό που κυμαίνεται από το 35% έως και το 45% της αγοράς των smart phones, ενδιαφέρουσα είναι και η αναζωπύρωση της τάσης των mobile payments, η οποία ξεκίνησε με την εμφάνιση του Apple Pay.
Το Apple Pay συνεργάζεται ήδη με περισσότερα από 220.000 καταστήματα. Ωστόσο, αν και ο αριθμός φαίνεται μεγάλος, αντιστοιχεί σε ένα μικρό αριθμό επιχειρήσεων, οι οποίες είναι ένα ελάχιστο κλάσμα του συνόλου των λιανικών επιχειρήσεων στις ΗΠΑ και ακόμα μικρότερο σε όλον τον κόσμο. Οπότε, αν και η Apple έχει κάνει το πρώτο βήμα, θέλει πολύ δρόμο ακόμα για να κάνει πραγματικότητα το όραμα του Tim Cook,ο οποίος θέλει το Apple Pay να γίνει το κυρίαρχο σύστημα mobile πληρωμών.
Σύμφωνα με μια αναφορά της BI Intelligence, οι mobile πληρωμές στις ΗΠΑ θα ξεπεράσουν τα 800 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2019 με ετήσια ανάπτυξη πάνω από 100% κάθε χρονιά. Και πάλι το μέγεθος είναι εντυπωσιακό, αλλά αντιστοιχεί περίπου στο 15% του συνόλου των πληρωμών που γίνονται στον τομέα του λιανεμπορίου στις ΗΠΑ. Επομένως, τα νούμερα δείχνουν μια προοδευτικά ανοδική πορεία για τις mobile πληρωμές και δημιουργούν προσδοκίες για αλλαγές στον τομέα των πληρωμών γενικότερα.
Σήμερα, η σχέση μας με το χρήμα παραμένει σε μεγάλο βαθμό η ίδια με αυτήν που είχαμε από τα πρώτα χρόνια της εμφάνισής του. Παρά το γεγονός ότι το πλαστικό χρήμα έχει πετύχει μεγάλα ποσοστά αποδοχής σε κάποιες χώρες, οι συναλλαγές στις οποίες χρησιμοποιείται φυσικό χρήμα συνεχίζουν να χρωματίζουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας σε παγκόσμιο επίπεδο. Νέες συμπεριφορές, όπως οι αγορές μέσω ψηφιακών καταστημάτων και οι mobile πληρωμές, αναμένεται να αλλάξουν αυτήν τη νοοτροπία.
Ήδη, η ανταμοιβή της εργασίας μας ή το οικονομικό μας απόθεμα είναι ένα ψηφιακό αρχείο, το οποίο συνεργάζεται με διάφορα συστήματα για να τακτοποιεί τους λογαριασμούς μας. Με τα συστήματα αυτόματης πληρωμής λογαριασμών που έχουν υιοθετήσει οι τράπεζες, τα χρήματά μας ρέουν σε διάφορα κανάλια χωρίς να είναι απαραίτητη η δική μας παρεμβολή. Θεωρητικά, όταν αυτή η νοοτροπία γίνει κυρίαρχη, θα γεμίζουμε το καρότσι του σουπερμάρκετ και θα φεύγουμε από το κατάστημα, αφήνοντας το ψηφιακό μας πορτοφόλι να συνεννοηθεί με τον ψηφιακό ταμία.
Έτσι δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι το σουπερμάρκετ είναι μια επέκταση του ντουλαπιού τροφίμων ή του ψυγείου που έχουμε σπίτι μας από όπου παίρνουμε κάποιο προϊόν χωρίς να το πληρώσουμε.
Τα οφέλη αυτής της νοοτροπίας για τις επιχειρήσεις είναι αρκετά. Καταρχήν, δε χρειάζεται να απασχολούν εργαζόμενους στα ταμεία, οι οποίοι θα μπορούσαν ίσως να αξιοποιηθούν σε άλλες διαδικασίες. Επιπλέον, απαλλάσσονται από τη διαδικασία διαχείρισης του χρήματος. Δε χρειάζεται η καταμέτρηση των εσόδων στο τέλος της μέρας, η μεταφορά των χρημάτων με ασφάλεια και η φύλαξη χρημάτων στα ταμεία για ρέστα.
Το ψηφιακό χρήμα εξυπηρετεί τα κράτη, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να ελέγχουν ευκολότερα τις διαδρομές του και έτσι να εντοπίζουν ή και να προβλέπουν παράνομες ενέργειες.
Οπότε το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν και ο πολίτης βλέπει κάποια οφέλη που τον έλκουν σε αυτήν τη νοοτροπία. Μέχρι τώρα, η συμπεριφορά των πολιτών δείχνει ότι δεν είναι έτοιμοι να αποχωριστούν τις συναλλαγές με φυσικό χρήμα. Ίσως είναι θέμα κάποιων αβάσιμων φόβων, ίσως και όχι.
Γιάννης Μουρατίδης